Texten och bilder nedan är helt kopierad, rakt av, från deras pressrmeddelande - tycker inte att det var värt att skriva om det - värdefull information.
Tänk om din kärlek var olaglig?
Lush och All Out drar igång en kampanj med syftet att samla in £250.000 för att stödja HBTQ-organisationer runt om i världen.
#GayIsOk 25:e juni – 5:e juli 2015
Ingen människa ska behöva offra sin frihet eller värdighet på grund av vilka de är eller vem de älskar. Tack vare Lush, ska vi se till att ännu fler blir medvetna om denna människorättskris och bidra med finansiellt stöd till grupper som kämpar för kärlek och jämlikhet runt om i världen”.
Kampanjen #GayIsOk inleds med en 24-timmars maraton av aktiviteter i Lushbutikerna över hela världen. Omkring 100 Lushbutiker runt om i världen kommer inte att kunna delta på grund av antigay- lagstiftning i sina länder. Inte heller LOVE-tvålen kommer att kunna säljas i dessa länder då den är en del av kampanjen.
Kampanjen #GayIsOk kommer att pågå i Lushbutikerna samt på www.lush.se under perioden 25 juni-5 juli 2015 www.lush.com / www.allout.org
Varför vill vi kommunicera detta meddelande?
I vissa delar av världen har kampen för jämlikhet gjort stora framsteg de senaste åren.
Men i en del länder går utvecklingen bakåt.
Arbetet kring HBTQ-personers rättigheter särskilt påde platser där det behövs som mest, är rejält
underfinansierat. Genom att köpa LOVE-tvålen, stödjer du organisationer som arbetar för HBTQ-
personers rättigheter. Vårt mål är att samla in £250,000. Pengarna doneras direkt till All Out för deras kampanjinsatser över hela världen. HBTQ-grupper kommer att kunna ansöka om resterande
(bidrag på upp till £10.000). Alessandro Commisso från Lush kommenterar:
"Vår personal och våra kunder är mycket passionerade kring HBTQ-frågor - och det är dags
att göra en global markering. Vi vill inte prata om ‘homosexuellas rättigheter’.
Det handlar istället om grundläggande mänskliga rättigheter ".
All Outs verkställande direktör, Andre Banker: "All Outs 2,2 miljoner medlemmar organiserar sig varje dag för att tillsammans bygga en värld där ingen människa ska behöva offra sin frihet eller värdighet på grund av vilka de är eller vem de älskar. Tack vare Lush, ska vi se till att ännu
fler blir medvetna om denna människorättskris och bidra med finansiellt stöd till grupper
som kämpar för kärlek och jämlikhet runt om i världen”.
Kampanjen #GayIsOk inleds med en 24-timmars maraton av aktiviteter i Lushbutikerna över
hela världen. Omkring 100 Lushbutiker runt om i världen kommer inte att kunna delta på grund
av antigay- lagstiftning i sina länder. Inte heller LOVE-tvålen kommer att kunna säljas i dessa
länder då den är en del av kampanjen.
Kampanjen #GayIsOk kommer att pågå i Lushbutikerna samt på www.lush.se under perioden
25 juni-5 juli 2015 www.lush.com / www.allout.org
Varför vill vi kommunicera detta meddelande?
I vissa delar av världen har kampen för jämlikhet gjort stora framsteg de senaste åren.
Men i en del länder går utvecklingen bakåt.
- I 76 länder är det kriminellt att vara gay. I 10 länder kan det kosta dig livet.
- Det finns inget land i världen där gay, bi- och/eller transpersoner har full jämlikhet.
- 2, 8 miljarder människor lever i länder där “komma ut” innebär en risk att förlora sin familj, frihet, säkerhet och värdighet.
medvetenhet kring HBTQ-personers rättigheter.
Sedan starten för 20 år sedan, har Lush drivits av innovation och sina etiska ställningstaganden. Lush uppfinner, tillverkar och säljer färsk handgjord kosmetika, såsom badbomber, tvål och solida schampokakor. Lush driver en strikt policy mot djurförsök och stödjer initiativ för rättvis handel runt om i världen bland annat genom inrättande av ett pionjärprojekt kallat the SLush fund som fokuserar på regenerativ verksamhet. 2012 lanserades Lush Prize (tillsammans med Ethical Consumer), en årlig prispott på en kvarts miljon pund som går till forskare som gör betydelsefulla insatser när det kommer till att hitta alternativ till djurtester. Lush är ett kampanjande företag med 935 butiker i 51 länder. Lush stödjer gräsrotsorganisationer som arbetar inom djurskydd, mänskliga rättigheter och miljövård med syftet att ge en röst åt dem som kämpar för att höras. Lush blev utsedd till vinnaren av Best in Business Award 2014 på Observer Ethical Awards. Lush har vid ett flertal tillfällen röstas fram som det företag med bäst kundservice
på den engelska marknaden.
För information om Lush, besök www.lush.se eller kontakta Rani Banth för pressfrågor på [email protected] eller Mimmi Kreivi på [email protected] för digitalt material. #LushSweden @LushSweden
Om All Out
I 76 länder är det kriminellt att vara gay. I 10 länder kan det kosta dig livet. All Out mobiliserar miljontals människor och deras sociala nätverk för att bygga en kraftfull global rörelse. För kärlek och jämlikhet. All Out utmanar diskriminerande lagar, påverkar attityder och levererar resurser till aktivister som riskerar sina liv i frontlinjen. Med syftet att stå upp för kärlek och jämlikhet.
All Outs uppdrag: att bygga en värld där ingen ska behöva offra sin familj, frihet, säkerhet eller sin värdighet, på grund av vem de är eller vem de älskar.
All Out är en internationell organisation med fäste i i New York, Boston, London, Paris, Buenos Aires och Belo Horizonte.
Ytterligare information
#GayIsOk är nästa steg i vårt fortsatta engagemang för jämlikhet. Genom att engagera dig i kampanjen, tillsammans med Lush och All Out kämpar du för att:
• Avskaffa lagar som gör det kriminellt att vara homosexuell
• Stoppa diskriminering och våld mot HBTQ- personer
• Människor själva ska få identifiera sitt kön utan att känna rädsla
•Homosexuella, bisexuella och/eller transpersoner som känner sig otrygga eller rädda ska känna stöd
Delta i konversationen med @LushSweden och @AllOut och visa att du tycker att #GayIsOk
på instagram, Twitter, Facebook eller på andra sociala medier.